با حکاکی آیات قرآن آشنا شوید . چه ذکری برای حکاکی مناسب تر است ؟ (2)

با حکاکی آیات قرآن آشنا شوید . چه ذکری برای حکاکی مناسب تر است ؟ (2)

حکاکی آیات قرآن

درباره ی حکاکی آیات قرآن بر نگین های انگشتری چه میدانید ؟

بدون تردید یکی از مهم ترین عوامل زیبایی و ارزش یک انگشتر دست ساز برخوردار بودن آن از هنر حکاکی دست ساز است . اما چه ذکری برای حکاکی مناسب تر است ؟

پاسخ این سوال را باید با توجه به نیاز های معنوی خودتان از خود بپرسید . مهم ترین خاصیت همراه داشتن یک ذکر حکاکی شده بر روی انگشتر ، یاد آوری محتوای آن و نجات انسان فراموشکار از غفلت و فراموشی است . غفلت از رزاقیت و حکمت و عدالت و سایر صفات الهی … یا غفلت از یاد پیشوایان شیعه و بهترین الگو های رفتاری انسان …

آنچه در این نوشته مد نظر ماست معرفی زیبا ترین اذکار ( از نظر ما ) و پرفروش ترین آنها است . مجموعه ی جواهرسرا به طور کلی اذکار حکاکی را به چهار دسته تقسیم کرده است . اذکار توحیدی ، آیات قرآن کریم ، اذکار توسلی به ائمه معصومین و اشعار فارسی .

دراین پست صرفا بیست ذکر از آیات شریفه ی قرآن کریم مختصرا تبیین شده است . برای مشاهده ی حکاکی اذکار توحیدی و اذکار توسلی و اشعار فارسی به ادامه ی این مقاله سر بزنید …

حکاکی آیات قرآن مجید

هر جوان با ایمانی که به تلاوت قرآن بپردازد، قرآن با گوشت و خون او آمیخته شده و پروردگار، او را در ردیف فرشتگان قرار دهد و قرآن، نگاهبان او در روز قیامت خواهد بود… و آن که در این امر، متحمل دشواری بیشتری شود، پاداش او دوچندان خواهد بود.

در اهمیت انس با قرآن به همین اکتفا میکنیم که رهبر معظم انقلاب درباره ی آن اینچنین به جوانان توصیه میکنند :

عزیزان من! با قرآن بیشتر اُنس بگیرید. آن چه من تاکید می‌کنم و توصیه می‌کنم، این است که با قرآن بیشتر اُنس بگیرید. این ذکر الهی و تقوایی که عرض کردیم، اگر برای ما حاصل بشود، آن وقت هدایت قرآنی هم برای ما آسان‌تر می‌شود؛ «هُدًی لِلمُتَّقین»؛ تقوا که بود، هدایت حتمی است؛ چون این قرآن، «هادیِ» بعضی و بعضی را «مُضل»؛ یُضِلُّ مَن یَشاءُ وَ یَهدی مَن یَشاء؛ این جوری است که بعضی‌ها را از آن طرف می‌برد، بعضی‌ها را هدایت می‌کند. هدایت مال متّقین است. هر چه تقوا بالاتر باشد، هدایت روشن‌تر و بالاتر است؛ باید این را دنبال بکنیم.

سوره مبارکه ی فاتحه الکتاب

امام علی علیه السلام فرموده است:اگر رزق و روزی و ثروت زیادی می خواهی و دوست داری از هر بنده و آزادی بی نیاز باشی و به زودی به آرزوهایت برسی و از غل و غش و حیله در امان باشی؛ پس فاتحة الکتاب را بخوان که اسرار عجیبی در ان نهفته است.سوره حمد را در پنج نوبت صبح، ظهر، عصر، مغرب و عشا برای رسیدن به آرزوها و حاجت ها 100 مرتبه بخوانید.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله و سلم فرموده است:هرکس، هنگامی که وارد خانه خود می شود، سوره حمد و توحید را قرائت نماید خداوند فقر را از خانه او دور کرده و برکت زندگی او را به حدّی زیاد می کند که به همسایگانش نیز می رسد.

پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله وسلم فرمود:فضیلت سوره حمد مانند فضیلت حاملان عرش است، هر کس آن را قرائت کند، ثوابی مانند ثواب حاملان عرش به او داده می شود

حضرت امام صادق علیه السلام فرموده است:هرکس سوره حمد را قرائت کند، به لطف و عنایت الهی، درهای خیر دنیا و آخرت به روی او گشوده خواهد شد.

سوره مبارکه ی توحید یا اخلاص

این سوره‌ی مبارکه به ‌نام «توحید» و «اخلاص» موسوم است از آن جهت که در آن وحدانیّت پروردگار و یگانگی او آن‌چنان توصیف شده که نیازی به ‌اضافه ندارد و در نتیجه، حکایت از خالص کردن عبادت و نیایش برای اوست و هر کس بدین اعتقاد و اقرار تمسّک جوید، مؤمنی با اخلاص خواهد بود.

نام دیگر این سوره‌ی مبارکه «اساس» است که پیامبر(ص) فرمود:

«‏اُسِّسَتِ السَّمـاواتُ السَّبعُ وَ الأرَضُـونَ السَّبعُ عَلی قُـلْ هُـوَ اللَّهُ أحَدٌ» بنای آسمان‌های هفتگانه و زمین‌های هفتگانه بر اساس «‏قُلْ هُوَ اللَّهُ أحَدٌ» نهاده شده است یعنی آفرینش آن‌ها دلالت بر توحید و معرفت صفات خدای سبحان می‌باشد.

پیامبر گرامی اسلام(ص) می‌فرماید: کسی که این سوره را بخواند و بدان توجّه کند خداوند وی را دوست می‌دارد و کسی که خدا او را دوست بدارد، اهل سعادت و نجات خواهد بود

و هر کس آن را به‌ جهت تعظیم و بزرگداشت تلاوت کند خداوند او را از عذاب دوزخ ایمن می‌نماید.

و نیز فرمود: هر کس آن را در قبرستان یازده مرتبه بخواند و ثوابش را هدیه‌ی اموات نماید به‌ تعداد آن اموات به ‌او ثواب و پاداش داده می‌شود، و این سوره‌ی مبارکه خود حرز و ایمنی از هرگونه آفت و خطر می‌باشد.

همچنین در حدیثی از حضرتش آمده است: هر کس این سوره را قرائت کند چنان است که یک‌سوم قرآن را خوانده و به ‌عدد هر یک از کسانی که به‌ خدا و ملائکه و کتاب‌ها و رسولان او و روز معاد ایمان آورده‌اند، برایش حسنه نوشته می‌شود

و کسی که سه مرتبه آن را بخواند مانند کسی است که یک ختم قرآن کرده باشد.

 

آیه ی شریفه ی ( و من یتق الله ) یا آیه ی رزق و روزی

جبرئیل (ع) در پاسخ به سؤال پیامبر (ص) از او درباره توکل بر خداوند متعال فرمود: دانستن این مطلب که مخلوق نه زیانى مى‏زند و نه سودى مى‏رساند، نه اعطا مى‏کند و نه جلوگیرى مى‏کند و برکندن چشم امید از خلق. هرگاه بنده چنین باشد، دیگر براى احدى ‏جز خداوند کار نمى‏کند و امید و بیمش از کسى جز خداوند نیست و چشم طمع به هیچ کس جز خدا ندارد و این است توکل.

از این رو است که خداوند در آیات دو و سه سوره مبارکه طلاق می فرماید: “وَ مَنْ یَتَّقِ اللّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ وَ مَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَی اللّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللّهَ بالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللّهُ لِکُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدْرًا”؛ “هر کس پرهیزکاری کند، خداوند راه خروجی برای رهایی وی از مشکلات‏ قرار می ‏دهد و از طریقی که گمان ندارد، روزیش را می ‏رساند و هر کس بر خدا اعتماد کند و کار خود به وی وا گذارد، خدا برای او کفایت است. همانا خدا فرمان خویش را به نتیجه می‏رساند و آنچه را که بخواهد تخلف ندارد. راستی که خدا برای هر چیزی قدر و اندازه ‏ای معین کرده است.”

 

 

الوارثین

این آیه بشارتى است در زمینه پیروزى حق بر باطل و ایمان بر کفر.
این بشارتى است براى همه انسانهاى آزاده و خواهان حکومت عدل و داد و برچیده شدن بساط ظلم و جور.
نمونه اى از تحقق این مشیت الهى ، حکومت بنى اسرائیل و زوال حکومت فرعونیان بود.
و نمونه کاملترش حکومت پیامبر اسلام (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) و یارانش بعد از ظهور اسلام بود، حکومت پا برهنه ها و تهیدستان با ایمان و مظلومان پاکدل که پیوسته از سوى فراعنه زمان خود مورد تحقیر و استهزاء بودند، و تحت فشار و ظلم و ستم قرار داشتند.
سرانجام خدا به دست همین گروه دروازه قصرهاى کسراها و قیصرها را گشود و آنها را از تخت قدرت بزیر آورد و بینى مستکبران را به خاک مالید.
و نمونه ((گسترده تر)) آن ظهور حکومت حق و عدالت در تمام کره زمین بوسیله ((مهدى )) (ارواحنا له الفداء) است .
این آیات از جمله آیاتى است که به روشنى بشارت ظهور چنین حکومتى را مى دهد، لذا در روایات اسلامى مى خوانیم که ائمه اهلبیت (علیهم السلام ) در تفسیر این آیه اشاره به این ظهور بزرگ کرده اند.
در نهج البلاغه از على (علیه السلام ) چنین آمده است : لتعطفن الدنیا علینا بعد شماسها عظف الضروس على ولدها و تلى عقیب ذلک و نرید ان نمن على الذین استضعفوا فى الارض …: ((دنیا پس از چموشى و سرکشى – همچون شترى که از دادن شیر به دوشنده اش خوددارى مى کند و براى بچه اش نگه مى دارد – به ما روى مى آورد… سپس آیه ((و نرید ان نمن )) را تلاوت فرمود.
و در حدیث دیگرى از همان امام بزرگوار (علیه السلام ) مى خوانیم که در تفسیر آیه فوق فرمود: هم آل محمد (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) یبعث الله مهدیهم بعد جهدهم ، فیعزهم و یذل عدوهم : ((این گروه آل محمد (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) هستند، خداوند مهدى آنها را بعد از زحمت و فشارى که بر آنان وارد مى شود برمى انگیزد و به آنها عزت مى دهد و دشمنانشان را ذلیل و خوار مى کند)).

رب انزلنی منزلا مبارکا و انت خیر المنزلین

رسول خدا (ص) به حضرت على (ع) فرمود:

اى على! هر گاه در جایى فرود آمدى، بگو:

«اللّهمّ أَنْزِلْنِی مُنْزَلًا مُبارَکاً وَ أَنْتَ خَیْرُ الْمُنْزِلِینَ»
(خدایا! مرا در منزلگاهى خجسته فرود آور، که تو بهترینِ فرودآورندگانى‌)

تا از برکت این دعا خیر آن منزل نصیبت شود، و شرّش از تو دفع گردد»

 

افوض امری الی الله ان الله بصیر بالعباد

حضرت ابراهیم علیه السلام را چون در کفه منجنیق گذاشتند که در آتش اندازند، جبرئیل به خشم آمد. حق تعالی به او وحی فرمود: چه چیز باعث غضب تو گردیده است؟ گفت: پروردگارا! خلیل تو است و هیچ کس نیست در این وقت که تو را به یگانگی پرستد به غیر از او. دشمن خود و دشمن او را بر او مسلط گردانیده. پس خداوند عالم به او وحی فرستاد که ساکت باش. کسی تعجیل در امور می کند که مثل تو بنده من است؟ هرگاه که خواهم او را می گیرم. پس جبرئیل خاطرش مطمئن شد و به جانب ابراهیم ملتفت شد. گفت: آیا تو را حاجتی و کاری در این وقت هست؟ فرمود: به تو نه. پس حق تعالی انگشتری برای او فرستاد که در آن، شش حرف نقش شده بود: «لا اِلهَ اِلَّا اللَّهُ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ، لا حَوْلَ وَلا قُوَّهَ اِلّا بِاللَّهِ، فَوَّضْتُ اَمْرِی اِلَی اللَّهِ، اَسْنَدْتُ ظَهْرِی اِلَی اللَّهِ، حَسْبِیَ اللَّهُ». پس خدا وحی نمود که انگشتر را در دست کن که آتش را بر تو سرد و سلامت می گردانم.

آیه الکرسی

پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) فرمود: وقتی که خداوند تعالی فاتحه الکتاب (سوره حمد) و آیة الکرسی را نازل کرد بر عرشش معلق کرد که هیچ چیزی بین اینها و خداوند حجاب نبود…، پس خداوند فرمود: به عزت و جلالم قسم اگر بنده ای از بندگان من این آیات را بعد از هر نمازی قرائت کند من او را در حظیرة القدس و آنچه که در آن است ساکنش می‌کنم.

و در هر روز هفتاد بار او را نظر می‌کنم به نگاه خاصی. . . و در هر روز هفتاد حاجت او را که کمترینش مغفرت و عفو من باشد برای او برآورده می‌کنم و در نزد تمام دشمنانش عزیز و نصرتش می‌دهم و هیچ چیزی مانع دخولش در بهشت نیست.

 

سلام علی آل یاسین

واژه «ال یاسین» در آیه «سلام علی ال یاسین» بخشی از یک آیه قرآنی است که فقط یکبار در قرآن کریم به کار رفته است. مجال تفسیر این آیه با توجه به قرائت خاص آن، معرکه تقابل آرای متفاوت تفسیری است. دورنمایی از شیوه های تلاش علمی مفسران و قرآن پژوهان گویای نقش مهم و تاثیرگذار قرائت و روایات در مصداق یابی این واژه قرآنی است. بنابر گزارش های موجود، نام الیاس نبی، خاندان و پیروان وی، اهل بیت و پیروان پیامبر مهم ترین مصادیقی است که در نتیجه تحلیل معنا شناسانه این واژه ارائه شده است. بررسی تحلیل ها و شیوه های دستیابی به آنها نشانگر برجستگی دو مصداق اصلی یعنی الیاس نبی با سنجه قرائت آیات و اهل بیت پیامبر از معبر روایات تفسیری و نام «یس» به عنوان یکی از اسامی پیامبر اکرم است. عمده مفسران عامه با معیار سیاق و قرائت، الیاس نبی را مقصود آیه دانسته اند، اما مفسران شیعه عمدتا به دو گروه در ارائه دو مصداق فوق و بررسی ادله آن تقسیم شده اند. هر چند تنها تلاش در بازشناسی مفهوم صحیح آیه، ارائه دهنده مفاهیم متعدد از این تعبیر قرآنی است، تلاش علمی این پژوهش ترسیم مسیر شیوه های دستیابی به مصداق صحیح این تعبیر قرآنی از خلال بررسی جایگاه قرائت و روایات مرتبط در دیدگاه مفسران و قرآن شناسان است.

فالله خیر حافظا و هو ارحم الراحمین

برادران حضرت یوسف علیه السّلام بعد از مراجعت از مصر شرفیاب حضور پدر بزرگوار خود شدند و شرح حال را با شمّه‌ای از محامد صفات و مکارم اخلاق و مراتب احسان ملک مصر نسبت بایشان عرضه داشتند و اخیرا گوشزد نمودند که پادشاه ما را ممنوع از مراجعت بمصر برای خریداری طعام نموده در صورتی که بدون برادر کهتر خود معاودت نمائیم و بنابراین ما ممنوع شدیم از آنکه کیلی برای ما شود مگر ابن یامین با ما باشد پس خواهش داریم او را با ما روانه فرمائی تا بمقصود خودمان که خریداری طعام و کیل آن است نائل شویم و مطمئن باش که ما در حفظ و مراقبت حال او کوتاهی نخواهیم نمود و بعضی یکتل بصیغه مفرد مغایب قرائت نموده‌اند یعنی بفرست با ما برادر کهتر ما را تا کیل کند برای ما و خودش و حضرت یعقوب با آنکه میدانست حضرات از سلوک خودشان نسبت بحضرت یوسف پشیمان شده‌اند و توبه کرده‌اند برای مزید تأکید در حفظ ابن یامین در جواب فرمود که امین نمیکنم شما را بر او مگر چنانچه امین کردم شما را بر برادرش یوسف پیش از این و شما وعده حفظ او را دادید و عمل نکردید ولی خداوند بهترین حفظ کنندگان‌است

نظر خود را بنویسید

با ما همراه باشید

با عضویت در خبرنامه جواهرسرا از تخفیفات و اخبار جدید ترین محصولات مطلع شوید
ثبت شماره همراه
ما در جواهرسرا ، هُنر عرضه میکنیم
close-link