خرید انگشتر نقره دست ساز یعنی معامله ی هنر

خرید انگشتر نقره دست ساز یعنی معامله ی هنر

اقوام و فرهنگ های مختلف در ادوار متفاوت همواره آلیاژ های متنوعی را برای ساخت انگشتر بکار گرفته اند . طلا بدلیل ویژگی های منحصر به فردی که دارد تنها آلیاژیست که برای ساخت انگشتر بین اقوام و فرهنگ های مختلف مشترک بوده و هست .

طلا ، نه تنها در عصر ما بلکه طی تمام قرن هایی که مورد توجه مردم بوده ، از قیمت نسبی بالایی نیز برخوردار بوده است و باید توجه داشت که سایر آلیاژ ها در مقایسه با طلا قیمت و ارزش ناچیزی داشته و دارند . امروز روز نیز اگر قیمت هر گرم طلا یک میلیون تومان است ، نقره که در مقایسه با سایر آلیاژ ها بیشترین ارزش را دارد نسبت به طلا یک درصد و حتی کمتر از یک درصد قیمت گذاری میشود .

از طرفی جالب است بدانید یکی از انگیزه های اعمال هنرمندی بر روی فلزهای خاص مانند نقره یا حتی مفرغ ، ایجاد ارزش افزوده بر روی آن فلز است . البته ارزش این آلیاژ ها گاهی آنقدر پایین است که میتوان ادعا کرد بیش از نود درصد ارزش محصول ، مربوط به هنر و کاریست که روی فلز اعمال شده . به عنوان مثال انگشتر نقره ی دست سازی که بیست گرم وزن دارد و دو میلیون تومان ارزش دارد ، هشتاد درصد ارزش خود را از هنر استاد رکابساز کسب کرده و بیست درصد ارزشش به آلیاژ نقره برمیگردد . حال اگر این انگشتر به هنر قلمزنی هم آراسته شود ، به مبلغ پنج میلیون تومان ارزش گذاری میشود . هرچه این هنر ارزشمندتر میشود درصد تاثیر پذیری محصول از هنر نسبت به آلیاژ نیز افزایش میابد .

بنابراین به جرات میتوان گفت خریدار هنر میخرد و آلیاژ نقره را تنها به این دلیل که ظرفی برای نمایش هنر است ، انتخاب میکند .
با پرده برداشتن از این واقعیت ، روشن میشود که چرا هنرهایی مانند رکاب سازی به شیوه ی دست ساز و قلمزنی و مخراجی و مرصع کاری ، غالبا روی آلیاژ های نقره و کم ارزش اعمال میشود .

اگرچه از عواملی مانند کشش بازار و در نظر گرفتن توان خرید عمومی نمیشود چشم پوشی کرد ، اما بیش از هر چیزی باید توجه داشت که مورد معامله در انگشتر دست ساز ، هنر است ، نه آلیاژ . این موضوع در خرید انگشتر طلا کاملا متفاوت است .

نظر خود را بنویسید

با ما همراه باشید

با عضویت در خبرنامه جواهرسرا از تخفیفات و اخبار جدید ترین محصولات مطلع شوید
ثبت شماره همراه
ما در جواهرسرا ، هُنر عرضه میکنیم
close-link