خطاط های معروف انگشتر

خطاط های معروف انگشتر

هنر ایرانی اسلامی حکاکی که بر روی نگین های انگشتری اعمال میشود در واقع مجموعه ای است از سه هنر خطاطی ، طراحی و کنده کاری بر روی نگین . رعایت اصول خوشنویسی مربوط به هنر خطاطی است به این صورت که استاد حکاک از استاد خوشنویس میخواهد تا عبارت را با رعایت اصول خوشنویسی در ابعاد یک نگین بنویسد . پس از اتمام این مرحله ، نوبت به طراحی و جایگذاری حروف و کلمات توسط استاد طراحی است . طراحی و جایگذاری حروف باید به گونه ای باشد که فضایی خالی نماند و فضایی تراکم بیشتر نسبت به سایر نقاط نداشته باشد . پس از اتمام طراحی ، در نهایت استفاده از مته ، و کنده کاری و اجرای تذهیب طوری که لبه های خط لب پر نشده ، سنگ شکسته نشود یا تَرَک بر ندارد و قعرالخط در حروف مختلف به یک نسبت عمیق شود مربوط به هنر حکاکی میشود .

به استفاده از مجموعه ی این هنر ها حکاکی و به استاد هنرمند مجری این هنر ها حکاک میگوییم . در این مقاله تلاش میکنیم حکّاک های معروفی که در زمینه ی حکاکی فعالیت دارند را معرفی کنیم .

اساتید هنرمند حکاک را میتوان در یک دسته بندی کلی به سه دسته تقسیم کرد . اساتیدی که امضای ایشان برند یک حکاکی محسوب میشود و اگر چه هنر حکاکی در آثار ایشان اغلب در اوج سبک انحصاری ایشان سیر میکند اما از این نکته نیز نمیتوان غافل بود که درصد قابل توجهی از مبنای ارزشگذاری آثارشان بدلیل امضاء و شهرت ایشان است .
حکاکی های استاد آتش باز با امضاء میرزا ، استاد رضا قربانی با امضاء حرّ ، استاد جواد حیدری با امضاء طه از جمله برند های مشهور و شناخته شده این هنر هستند .

استاد سید مجتبی آتش باز با امضاء ( میرزا ، اقل میرزا ، المذنب میرزا )

استاد رضا قربانی با امضاء ( حرّ )

استاد جواد حیدری با امضاء ( طه )

گروه دیگری از اساتید حکاک هستند که در هنر با این بزرگواران که نام بردیم هم سطح هستند اما به دلیل سابقه کوتاه تر در فعالیت حکاکی اسم و رسم شناخته شده ای ندارند . اگر چه بدون تردید چند سال پس از این دیگر نمیتوان آثار این گروه از اساتید حکاکی را با قیمت فعلی خریداری کرد و امضاء این گروه از اساتید نیز به برند های فاخر مبدل خواهد شد اما در حال حاضر میتوان کیفیت درجه یک حکاکی را به قیمت واقعی این هنر خریداری کرد نه به قیمت برند های نجومی . با اسامی و امضاء ایشان آشنا شویم :

استاد ابراهیم اصغرپور با امضاء ( متین )

استاد علی همّتی با امضاء ( حم )

استاد مهدی شمس با امضاء ( الفقیر شمس )

حال چه باید کرد ؟‌ انگشتر برند بخریم یا انگستر دست سازی که امضای سازندگانش شهرت چندانی ندارد ؟
برای پاسخ به این سوال باید به چند مسئله توجه کرد .

به طور کلی خریداران انگشتر به سه دسته تقسیم میشوند . عده ای برای ثواب استفاده از انگشتر یا برای خالی نبودن دست از زینت اقدام به خرید انگشتر میکنند و به ارزش و کیفیت انگشتر اهمیت چندانی نمیدهند . اصولا نگاه ایشان به صنعت انگشتر سازی نگاه هنردوستانه نیست . پس قاعدتا به عزیزانی که از خرید انگشتر به دنبال هنر نیستند پیشنهاد میشود اقدام به خرید انگشتر هایی با حداقل کیفیت و حداقل قیمت نمایند .

دسته ی دیگری از خریداران ، عزیزانی هستند که خرید و فروش انگشتر را به عنوان شغل انتخاب کرده اند وانگشتر های فاخر و برند را به قیمت معقول خربداری میکنند و با سودی قابل توجیه و معقول به فروش میرسانند . دلیل عمده ی روی اوردن این عزیزان به انگشتر هایی با برند های معروف به این دلیل است که معمولا این انگشتر ها راحت تر و سریع تر به فروش میرسند .

البته در خرید انگشتر های برند باید حتما به فروشنده های مطمئن و فروشگاه های معتبر و با انصاف مراجعه کرد . چرا که اگرچه بسیاری از فروشندگان انگشتر دست ساز تلاش میکنند معامله ای به سود خریدار و همچنین به سود فروشنده اما بصورت معقول و منصفانه انجام دهند ، اما از این واقعیت هم نباید غافل شد که عده ای دلال نیز این شغل را به عنوان شغلی پر درامد انتخاب کرده اند ، سرمایه گذاری کرده یا قصد سرمایه گذاری دارند و به دنبال کسب بیشترین سور از هر خرید و فروش هستند .
بدون تردید این افراد خرید ، فروش و تبلیغ انگشتر های غیر برند را چندان به صرفه نمی بینند . بلکه تلاش میکنند انگشتر های برند را به کمترین قیمت ممکن خریداری کرده و به بیشترین قیمت ممکن به فروش برسانند . متاسفانه وضعیت امروز بازار ، قیمت های نجومی انگشتر های برند و همچنین اختلاف عجیب ارزش واقعی انگشتر نسبت به قیمت عرضه شده ناشی از همین نگاه است . یک انگشتر با برندی شناخته شده ، اگر فرض کنیم باید پنج برابر انگشتری با همان کیفیت ولی با برندی شناخته نشده ارزش گذاری شود ، به دلیل دست به دست شدن بین کاسبان گاهی با قیمتی معادل چند ده برابر  ارزش واقعی ارزش گذاری میشود . این قیمت کاذب که تاوان سودجویی عده ای شده ، نهایتا توسط مشتری مصرف کننده پرداخت میشود و ایشان یا باید تا آخر عمر صاحب انگشتر بماند و یا با ضرری قابل توجه به یکی از دلالان فروخته شود تا انگشتر بار دیگر وارد این چرخه ی عجیب شود .

دسته ی دیگری از خریداران عزیز ، افرادی هستند که هنر را میشناسند ، به سنگ های طبیعی و با کیفیت علاقه مندند و درعین حالی که قصد استفاده از انگشتر را دارند از خرید انگشتری که نه تنها ارزشش افزوده نمیشود بلکه به سرعت قیمت خود را از دست میدهد .
چنانچه هدف شما از خرید انگشتر ، بهره مندی از کیفیت ، لذت از زیبایی ، کسب ثواب الهی و پاسخ به نیاز هنردوستی است و در عین حال قصد سرمایه گذاری دارید و یا لااقل نمیخواهید به قول معروف ، پول خود را در جوب بریزید ، پیشنهاد ما خرید انگشتر دست ساز با کیفیت ممتاز است .
ما در جواهرسرا به این دلیل که انگشتر های ریختگی و ماشینی و یا های کپی علیرغم حاشیه سود قابل توجه برای فروشنده ، نهایتا به ضرر خریدار تمام میشود از عرضه ی انگشتر های غیردست ساز خودداری کرده ایم . شما میتوانید با مراجعه به فروشگاه جواهرسرا به راحتی اقدام به خرید انواع انگشتر دست ساز یا اقدام به سفارش انگشتر دلخواهتان نمایید .

نمایشگاه و فروشگاه جواهرسرا

نظر خود را بنویسید

با ما همراه باشید

با عضویت در خبرنامه جواهرسرا از تخفیفات و اخبار جدید ترین محصولات مطلع شوید
ثبت شماره همراه
ما در جواهرسرا ، هُنر عرضه میکنیم
close-link