چرا بعضی انگشتر ها گران و بعضی ارزان قیمتند؟

چرا بعضی انگشتر ها گران و بعضی ارزان قیمتند؟

.

چرا بعضی انگشتر ها گران و بعضی ارزان قیمتند؟

یک انگشتر دیده ام در سایت شما به قیمت یک میلیون تومان و عین همان انگشتر را دیدم نوشتید پنج میلیون تومان ؟ چرا اینقدر اختلاف قیمت دارید ؟ چه فرقی میکند ؟

این سوال یکی از  مشتری های عزیز جواهرسرا است . ایشان بعد از مقایسه دو محصول که تصویرشان را مشاهده میکنید قیمت یکی هشتصد هزار تومان و قیمت دیگری پنج میلیون تومان بود این سوال را پرسیدند و ما تصمیم داریم در رابطه با اختلاف قیمت محصولات شبیه به هم توضیحاتی را عرض کنیم . در ابتدا باید بدانیم انگشتر سنتی نقره در یک تقسیم بندی کلی به اعتبار نوع ساخت به سه دسته ی دست ساز ، ماشینی و ریخته گری تقسیم میشود .

 

انگشتر دست ساز چیست؟

انگشتر دست ساز انگشتری است که سازنده آن را طراحی و با روش خاک ماسه پایه ریزی کرده و بدنه ی خام بدون طرح آن را در تکه های جداگانه بصورت دو تکه ، سه و در بعضی موارد بصورت چهار تکه ، بصورت اختصاصی برای سایز سنگ ساخته باشد .سپس آن را با ابزار های اختصاصی و ظریف مانند ارّه و سوهان مخصوص به طرح نهایی رسانده باشد . این روش ساخت انگشتر را دست ساز مینامیم اگر چه ممکن از تراش سنگ یا حکاکی روی سنگ به شیوه ی دستی نبوده باشد . این روش ساخت انگشتر نه دستان حرفه ای و هنرمند نیاز دارد در غیر این صورت ظرافت و هماهنگی اجزاء مختلف انگشتر آنقدر محل خدشه میشود که گویی کودکی نقاشی کرده است . در این روش هنرمند رکاب ساز بسته به طراحی انگشتر بین دو الی چهار روز و در برخی مدل های خاص حدود یک هفته الی ده روز برای ساخت انگشتر زمان صرف میکند . اما چنانچه توضیح خواهیم داد در ساخت انگشتر به شیوه ی ریخته گری یا همان کپی کردنِ انگشتر از پیش ساخته شده ، تنها چند دقیقه یا نهایتا کمتر از یک ساعت زمان لازم خواهد بود .

 

انگشتر ریختگی یا ساخته شده به روش ریخته گری

روش دیگری که برای ساخت انگشتر وجود دارد ، ساخت انگشتر به شیوه ی ریخته گری است . اگر چه در ساخت انگشتر به شیوه ی دست ساز نیز ده درصد از مراحل تولید به شیوه ی ریخته گری با روش خاک ماسه انجام میشود اما در ساخت انگشتر به شیوه ی ریخته گری نَوَد درصد مراحل طی چند دقیقه به روش ریخته گری ساخته میشود . در این روش هنر خاصی بکار نمیرود و آنچه مهم است حرفه ی کپی برداری است . هر مقدار کپی کار یا ریخته گر حرفه ای تر باشد محصول نهایی کپی شده را بیشتر شبیه به اصل آن در می آورد . اگر چه ممکن است یک محصول ریخته گری کاملا شبیه به محصول دست ساز باشد اما علی رغم این که هیچ گاه یک محصول دست ساز نیست ضعف هایی خواهد داشت که به آن اشاره میکنیم .

مهم ترین ضعفی که در محصولات ریختگی وجود دارد عدم بکار رفتن هنر در مراحل ساخت آن است . به این معنا که شما تنها هزینه ی نقره بعلاوه ی هزینه ی کپی کردن آن را میپردازید و انگشتری که تحویل گرفته این مانند کالای مصرفی روز به روز دچار افت قیمت میشود . و این درست نقطه ی مقابل محصولات دست ساز است که شما در اصل قیمت هنر را پرداخته اید و هنر هرگز دچار افت قیمت نخواهد شد .

ضعف دیگری که در محصولات ریختگی حائز اهمیت است عیار پایین آن هاست . استاد ریخته گری بدلیل این که در روش ریختگی چسبندگی نقره به قالب رایج است ناگزیر باید عیار نقره را پایین آورده و نقره را کمی تیره تر کرده و درخشندگی را از آن بگیرد . این مشکل اگرچه شاید در ابتدا به چشم نیاید اما بعد از چند ماه استفاده از محصول شما را از خرید آن منصرف خواهد کرد .

 

مهم ترین دلیل اختلاف قیمت

احتمالا بدون نیاز به نتیجه گیری به جواب سوال رسیده اید .مهم ترین دلیل اختلاف قیمت دو محصول کاملا مشابه ممکن است اختلاف کیفیت باشد . به انگشتر هایی که ظاهری بدون تفاوت و قیمت های متفاوتی دارند خوب دقت کنید . کوچک ترین تفاوتی در رکاب هایشان نخواهید دید . اما یکی حاصل هنر دست استاد برجسته و صاحب سبکی با مهر و امضای ایشان و یکی انگشتر کپی شده از هنر ایشان است که حتی امضای ایشان نیز در آن کپی شده است .

یکی پنج میلیون تومان و یکی به قیمت وزن نقره آن ارزش دارد …

اما همیشه این اختلاف قیمت بدلیل ریختگی یا دست ساز بودن محصولات نیست . در برخی موارد نیز محصولات دست ساز با برند های مختلف هر چند مشابه یکدیگر به قیمت های متفاوتی میرسند .و این اختلاف بدلیل ظرافت هایی است که گاهی حتی بدون دقت بسیار زیاد و شناخت تخصصی هنر به چشم نمی آیند .

مراحل ساخت انگشتر های دست ساز با امضاء اساتید غیر مشهور و اساتیدی که به اصطلاح برند شده اند یکسان است و تنها تفاوت آن گاهی در سبک انحصاری برند های گران قیمت ، گاهی در دقت و ظرافت کار اساتید این برند ها و گاهی هم در تقاضای زیاد بازار به خرید برند هایی است که معروف شده اند .

پیشنهاد ما به شما خرید محصولات دست ساز است و خصوصا خرید هنر اساتیدی که هم قیمت خرید محصولاتشان معقول است و هم از نظر دقت و ظرافت و هنر و مسائل فنی دست کمی از برند های مشهور ندارند .

نظر خود را بنویسید

با ما همراه باشید

با عضویت در خبرنامه جواهرسرا از تخفیفات و اخبار جدید ترین محصولات مطلع شوید
ثبت شماره همراه
ما در جواهرسرا ، هُنر عرضه میکنیم
close-link