عقیق کهنه چیست

عقیق کهنه چیست

سنگ عقیق یکی از مهم ترین سنگ های جواهری توصیه شده در روایات اسلامیست که همگی کم و بیش آن را میشناسیم و حداقل اسم آن را شنیده ایم .
عقیق بر اساس محل استخراج ، قدمت ، رنگ ، تراکم رنگ ، ابعاد و وزن ، نوع تراش و … ارزش گذاری میشود . مرغوب ترین انواع عقیق از یمن در درجه اول و از افریقا در درجه دوم و همچنین از خراسان استخراج میشود .
در کارشناسی سنگ عقیق پس از آن که محل استخراج ، تراکم رنگ و کیفیت سنگ نمره قبولی را کسب کرد نوبت به بررسی تراش و قدمت آن میرسد . و این بررسی گاهی تا جایی پیش میرود که ارزش سنگ در مقایسه با سنگ مشابهی که تازه تراش خورده است را به چند ده میلیون تومان میرساند . ما در این مقاله قصد داریم این سه مورد را بررسی کنیم ؛

حتما میدانید منظور از کهنه بودن عقیق ، قدیمی بودنِ تراش آن است . در غیر این صورت قدمت هر سنگی که صنعتی نبوده ، یعنی ساخت دست بشر نیست و بصورت طبیعی در زمین تشکیل و فقط توسط بشر استخراج شده باشد تقریبا هم سن با خود کره زمین است .

علائم عقیق کهنه چیست ؟ و کهنه بودن عقیق نشانه ی چیست؟

منظور از عقیق کهنه یا عقیق قدیمی سنگ عقیقی است که سالها از تراش خوردن آن گذشته باشد و مورد استفاده قرار گرفته باشد . عقیق کهنه تراش نسبت به عقیق تازه تراش دو علامت مهم دارد . اوّل این که در اثر استفاده طولانی مدت روی سطح نگین حالت مات شده ایجاد میشود و دومین علامت این است که روی سطح نگین یا پشت نگین حفره های بسیار ریز البته به تعداد بسیار کم ایجاد میشود . به تصاویر زیر توجه کنید :

این مات شدن عقیق ، و این حفره ها ( اگر بصورت مصنوعی ایجاد نشده باشد ) مهم ترین نشانه ی کهنه تراش بودن عقیق است . اما علائم دقیق تری نیز وجود دارد که بسته به نوع تراش ( ثبتی یا قطعی ) توسط کارشناسان ارزیابی میشود .

تراش قطعی چیست

برخی عقیق های قدیمی دارای خش ها و خطوطی روی سطح خود هستند که به تراش کهنه معروف می باشند. این خطوط در اثر ابزار نه چندان پیشرفته گذشتگان (سنبه و گرانیت) و نیز گذر زمان ایجاد شده است؛ البته قدیمی ترین روش تراش که هنوز تعداد محدودی در یمن، آن را انجام می دهند، بهتر از روش های کنونی و روش استفاده از گرانیت و یا سنبه می باشد که نگین در نهایت با سنگی که از کوهی در همان منطقه بدست می آید، پولیش می خورد.
لازم به ذکر است که تمام عقیق های دارای این خطوط، کهنه محسوب نمی شوند؛ چرا که امروزه نیز می توان هر عقیقی را به این روش تراشید و نیز عقیق های معمولی توسط افراد سودجو به همراه سنگ هایی با سختی بالاتر همانند یاقوت و با همراهی حرارت، قرار گرفته و نقوش مشابه ایجاد می گردد و به اسم عقیق یمن به فروش می رسد

حالا که علائم عقیق کهنه بررسی شد باید به این سوال پاسخ داده شود که چرا تراش کهنه ی عقیق باعث ارزشمند تر شدن آن میشود ؟

تراش دستی ، استخراج از معادن طبیعی ، اصالت یمنی و قدمت چندین ساله ، چهار ویژگی بسیار مهم است که با اثبات تراشدار بودن عقیق براحتی اثبات میشوند . از آنجا که امروزه ، رنگ کردن عقیق یا حتی تولید آزمایشگاهی رواج پیدا کرده و همچنین با تقلب هایی که متاسفانه توسط افراد سودجو انجام میشود سنگ های عقیق هندی و پاکستانی نیز به اسم عقیق یمنی بفروش میرسد ، تراش اصیل یمنی ( قطعی ، ثبتی ) اهمیت بسزایی پیدا کرده است .

پیشنهاد گروه هنری جواهرسرا به متقاضیان خرید عقیق کهنه یمنی تراشدار فقط خرید از فروشگاهی است که پس از کارشناسی حرفه ای سنگ ، اقدام به فروش آن میکنند .

جواهرسرا با بهره مندی از نظرات کارشناسی اقدام به تهیه و فروش انگشتر های عقیق تراشدار یمنی نموده است و شما میتوانید با مراجعه به بخش فروشگاهی اقدام به تهیه ی این گوهر نایاب نمایید .

نظرات (2)

مهدی

برای کارشناسی انگشتر های عقیق چطور میتونم اقدام کنم

    ضمن عرض سلام و تقدیم احترام
    به کارشناس های خبره مراجعه کنید یا از مراکز معتبر خرید کنید .
    موفق باشید

نظر خود را بنویسید

با ما همراه باشید

با عضویت در خبرنامه جواهرسرا از تخفیفات و اخبار جدید ترین محصولات مطلع شوید
ثبت شماره همراه
ما در جواهرسرا ، هُنر عرضه میکنیم
close-link