مدل های رکاب نقره دست ساز

مدل های رکاب نقره دست ساز

هرچند در نگاه اول به یک اثر هنری غالبا چشمان مان به نگین و جلای آن دوخته میشود اما مدل رکاب و ظرافت آن هرگز مورد غفلت واقع نمیشوند و حتی در مواقعی از نگین هم جالب توجه تر هستند . طراحی و مدل رکاب یکی از مهم ترین عوامل زیبایی انگشتر حساب میشود . توجه به مدل رکاب و طراحی آن در ساخت انگشتر نقره به قدمت توجه و دقت در طراحی و تراش و حکاکی سنگ نیست و به نظر میرسد تا صده ی اخیر آنچنان از اهمیتی برخوردار نبوده و بیشتر رکاب های انگشتر به یک شکل ساده و غالبا بدون دقت و ظرافت ساخته میشدند . به تصویر زیر دقت کنید :

این مدل رکاب مرسوم ترین مدل ساخت رکاب های نقره ی قدیمی است . اما در صده ی اخیر به برکت تلاش های اساتید شاخص این حرفه مانند استاد مرحوم حاج حسین جدی ، استاد مرحوم ممی سعادت و … صنعت ساخت رکاب نقره دست ساز دچار تحول شده و شاید صد ها مدل توسط صد ها استاد برتر ساخته و عرضه شده است .

به صورت کلی مدل های رکاب را میتوان تقسیم بندی کرد به مدل های مفتولی ، صفوی ، فیلی و سه بعدی

بع تصاویر زیر دقت کنید :

اگر این رکاب ها را بدون ظرافت ها و مدل های ایجاد شده توسط ارّه و سوهان را تصور کنید به ترتیب مدل های صفوی ، مفتولی ، سه بعدی و فیلی را خواهید دید . این مدل ها با توجه به نوع طرحی که روی هر کدام اجرا میشود اسم های جدیدی نیز میگیرند که شمردن تمام آنها کار راحتی نیست .

به عنوان مثال تعدادی از مدل های صفوی و فیلی را برایتان آماده کرده ایم . به این تصاویر نگاه کنید :

البته رکاب های صفوی به این مدل ها محدود نمیشوند و صد ها مدل از آن های ساخته شده و با یک جست و جوی ساده در اینترنت یا در فروشگاه جواهرسرا میتوانید به تعداد زیادی از آن دست پیدا کرده و در صورت تمایل هرمدلی را که پسندیدید سفارش دهید .

مدل های رکاب فیلی را نیز میتوان به پنج دسته ی کلی تقسیم کرد . رکاب فیلی پنبه یا ساده ، رکاب فیلی شبکه ، رکاب های فیلی خیاره ای ، رکاب های فیلی شیخ احمدی و رکاب فیلی سوهانی . به مدل های زیر توجه کنید .

ما در این مقاله تلاش کردیم بصورت کلی مدل های رکاب دست ساز ایرانی را معرفی کنیم اگر چه تعداد مدل ها غیر قابل شمارش است اما اصولا سایر مدل های موجود ذیل این مدل ها جای میگیرند . بعنوان مثال طرح هایی مثل صدفی نوعی از فیلی خیاره ای هستند یا طرح هایی مثل رولکسی نوعی از رکاب های فیلی سوهانی هستند . برای دیدن طرح های بیشتر از مدل هایی که معرفی شد میتوانید با یک جست و جوی ساده بیش از ششصد طرح در جواهرسرا و صد ها طرح در اینترنت ببینید و هر مدلی که خواستید را سفارش دهید …

 

 

نظر خود را بنویسید

با ما همراه باشید

با عضویت در خبرنامه جواهرسرا از تخفیفات و اخبار جدید ترین محصولات مطلع شوید
ثبت شماره همراه
ما در جواهرسرا ، هُنر عرضه میکنیم
close-link