خرید و فروش انگشتر نقره دست ساز

خرید و فروش انگشتر نقره دست ساز

مقدمه
اگرچه ارزش فلز نقره نسبت به طلا کمتر از یک درصد قیمت گذاری میشود اما جالب است بدانید در بسیاری از موارد انگشتر نقره دست ساز نسبت به انگشتر طلا ، به یک قیمت یا با قیمت هایی بسیار بیشتر ارزش گذاری میشود اما چرا ؟
اگر از این ادعا تعجب کردید باید بدانید در فرهنگ ما ، یعنی فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی ، هنر معیار اصلی ارزش گذاریست و نه آلیاژ و فلز و …

هنر ، گمشده ی زندگی امروزه ی ماست . امروزه در فرهنگ منحط غربی ، ناامیدی ، شکست حریم و حرمت خانواده ها ، ابتذال های بی سابقه و ویژگی هایی از این قبیل بعنوان برجسته ترین محصولات این ویترین نورپردازی شده بشمار میرود . شاید یکی از مهم ترین دلایل این انحطاط و انحراف را بتوان فاصله گرفتن از عالم هنر و معنا ذکر کرد . فاصله ای که انسان را در مادیات غرق میکند و او را از حیوانات هم به مراتب پست تر میکند .
اگر در این وانفسای تبلیغات مادی گرایی به هنر علاقه مند شدید ، ما این اخلاق را ارج مینهیم و به شما تبریک عرض میکنیم .
در ادامه تلاش میکنیم ضمن معرفی انواع انگشتر نقره ، بصورت اجمالی انواع سنگ های جواهری و هنر های رایج در زمینه ی انگشتر سازی را معرفی کنیم .

انواع انگشتر

ساخت و استفاده از انگشتر نقره قدمتی چند هزار ساله در میان تمدن های اصیل بشری دارد . طبعا از ابتدای تولد این هنر تا به امروز ، انگشتر های نقره به شیوه های دست ساز ساخته میشدند . حتی سنگ ها هم به شیوه های خاصی تراش میخوردند و آماده ی عرضه و استفاده میشدند . متاسفانه با شروع عصر صنعتی ، در بسیاری از هنر ها به دلیل میل تولید کننده به تولید انبوه و همچنین به دلیل عدم فهم صحیح از هنر ، تولید به صنعت مونتاژ و تکثیر و تولید مدرن ، آلوده و مبتلا شده است . این پدیده نا مبارک را میتوان در فرش های ماشینی ، نقاشی های چاپی ، سنگ های آزمایشگاهی و … مشاهده کرد . البته با این وجود ، هیچگاه محصولات غیر دست ساز جای هنر دست ساز را نگرفته اند . بلکه موجب عمیق تر شدن نیاز انسان ها به هنر دست ساز نیز شده اند .
انگشتر نقره دست ساز هم از این روند مستثنی نبوده است و طی دهه های اخیر به بیماری تکثیر صنعتی مبتلا گشته است . این ابتلا تنها در ساخت رکاب نقره منحصر نمیشود بلکه هنر هایی مثل حکاکی و قلمزنی هم گرفتار صنعت های ریخته گری ، حکاکی لیزری و مونتاژ های ماشینی شده اند .
بنابراین ظاهرا میتوان انگشتر نقره را به انگشترهای ریختگی ، دست ساز و ترکیبی تقسیم نمود اما در واقع انگشتر اصیل و اصلی ، انگشتریست که توسط هنرمند رکابساز برای سنگی معدنی ساخته میشود . ما در گروه فرهنگی هنری جواهرسرا با ارائه ی محصولات دست ساز و پرهیز از عرضه ی محصولات تقلبی ، ریختگی و ماشینی ، تلاش میکنیم هنر عرضه کنیم .

به جواهرسرا خوش آمدید

انواع انگشتر دست ساز

انگشتر نقره دست ساز یک شاخه از دسته بندی زیورآلات جواهرسرا است . برای مشاهده ی همه محصولات از دسته ی زیورآلات اینجا کلیک کنید .
همچنین برای مطالعه و مشاهده ی تخصصی تر زیرشاخه های انگشتر نقره دست ساز با ما همراه باشید .

انگشتر های جواهری

در جواهرسرا ، انگشتر های دست ساز به چهار دسته تقسیم میشوند . دسته ی اول انگشتر های جواهری یا انگشتر هایی با سنگ های تراش جواهری است . در واقع ما به انگشتر هایی که شامل رکاب و نگین ساده (بدون حکاکی) میشوند انگشتر های جواهری میگوییم .

انواع انگشتر های جواهری شده را میتوانید اینجا مشاهده کنید

انگشتر های خطی

دسته ی دوم را انگشتر های خطی یا حکاکی شده شکل میدهند . انگشتر های خطی انگشتر هایی هستند که علاوه بر بهره مندی از رکاب نقره دست ساز و نگین اصیل و معدنی ، به هنر حکاکی بر روی سنگ نیز آراسته شده اند . هنر حکاکی یکی از پر طرفدار ترین هنر هاییست که در صنعت انگشتر سازی بکار گرفته میشود و سبک های متعدد و ابزار های متفاوتی دارد . اگرچه ابزار های حکاکی قدیمی مثل کمانچه ، جای خود را به مته ها و میکرو دریل های برقی داده اند اما این پیشرفت ابزار به هیچ وجه به معنای تبدیل حکاکی دستی به ماشینی نیست . چرا که روح و معنا بوسیله ی دستان توانمندِ حکاک ، بر روی سنگ نقش میبندد .

 


انواع انگشتر های خطی و حکاکی شده را میتوانید اینجا مشاهده کنید

انگشتر های قلمزنی

دسته ی سوم از انگشتر های دست ساز نقره ، به انگشتر های قلمزنی شده اختصاص دارد . انگشتر های نقره ای که بوسیله ی قلم و چکّش ، نقش و نگاری بر روی رکاب شان ترسیم میشود را انگشتر های قلمزنی مینامیم .

انگشتر های جفت یا حلقه ازدواج

دسته ی چهارم از زیرشاخه های انگشتر نقره دست ساز به انگشتر های جفت (سِت) و یا حلقه های ازدواج متعلق است . انگشتر های جفت یا حلقه ازدواج ، همانطور که از اسم این دسته پیداست شامل محصولاتی است که از در سایز های زنانه و مردانه ، به یک شکل ساخته میشوند .


انواع انگشتر های جفت و حلقه های ازدواج را میتوانید اینجا مشاهده کنید

معرفی انوع سنگ ها

دنیای سنگ ها دنیای عجیب و غریبی است . وسعت دنیای سنگ ها به اندازی تمام کره ی خاکی ، بلکه به وسعت تمام کرات نظام خلقت است . هر سنگ طبیعی و معدنی که مشاهده میکنیم ، حاصل میلیون ها سال انفعالات فیزیکی و شیمیایی است و میلیون ها سال تاریخ خلقت را در خود جای داده است . این سرگذشت تمام سنگ هاست اما ماجرای سنگ های جواهری به معنای سنگ هایی که نور را از خود عبور میدهند کمی متفاوت است و همین تفاوت ها موجب شده تا سنگ های جواهری رنگ و طبع خاصی به خود بگیرند . درست مانند پیرمردی که بعد از دهه ها مقاومت و پایداری در برابر مشکلات و معضلات گوناگون ، آنچنان روح بزرگی یافته که گویی نه تنها نور را از خود عبور میدهد بلکه خود ، منشاء تولید نور است .

در جواهرسرا بیش از پانزده تنوع از سنگ های معدنی عرضه شده است . ما در این مطلب چهار سنگ پر طرفدار را به اختصار معرفی خواهیم کرد .

سنگ عقیق

در کشور پهناور ما ، عقیق یکی از پر رونق ترین بازار های سنگ های جواهری را به خود اختصاص داده است . عوامل زیادی در این رونق تاثیر گذار بوده و هستند که مهم ترین آن را میتوان عواملی چون ذکر فضایل و تاکید حضرات معصومین علیهم السلام بر استفاده از این سنگ دانست . عقیق انواع گوناگونی از جمله عقیق ساده ، عقیق آبدار ، عقیق سلیمانی ، عقیق باباغوری و … دارد . همچنین به لحاظ محل استخراج نیز به طیف گسترده ای تقسیم میشود اما بهترین سنگ های عقیق در جمهوری یمن ، کشور های افریقایی و ایران اسلامی یافت میشود .

 

سنگ فیروزه

فیروزه یکی دیگر از سنگ های پرآوازه و پر طرفداریست که در صنعت انگشتر سازی مورد استفاده قرار میگیرد . فیروزه جزو معدود سنگ های جواهری است که بر خلاف عقیق و یاقوت و … ، نور را از خود عبور نمیدهد اما بدلیل ویژگی های برجسته ای که دارد ، جزو سنگ های جواهری به شمار می آید . فیروزه نیز مثل عقیق به لحاظ نقش و رنگ خود به تنوع هایی مانند فیروزه پاک ، فیروزه تار عنکبوتی ، فیروزه شجر و … تقسیم بندی میشود . همچنین به لحاظ تنوع محل استخراج به فیروزه ی عجمی ، فیروزه نیشابور ، فیروزه مصری و فیروزه امریکایی تقسیم میشود . فیروزه ها در هر یک از معادن و مناطقی که ذکر شد دارای طیف وسیعی از کیفیت ، طبع و رنگ است اما بطور کلی میتوان ادعا کرد فیروزه هایی که از معادن نیشابور استخراج میشوند از تمام فیروزه های دنیا ارزشمند تر هستند .

سنگ یاقوت

یاقوت بدلیل ویژگی های ظاهری منحصر به فردی که دارد همواره مورد توجه مردم تاریخ ساز میهن عزیز ما بوده است . امروزه نیز نامی آشنا در فرهنگ و میان مردمان کشور عزیز ما است . چه بسیار اشعار و مدایحی در ستایش این سنگ خارق العاده سروده شده است و چه بسیار تمثیل ها و استعاره ها و تشبیه ها که یاقوت را مورد توجه قرار داده اند . یاقوت در فرهنگ ما ریشه ای عمیق و گستره ای پهناور دارد اما با این حال به چند بیت شعر زیبا از حضرت حافظ در این باره اکتفا میکنیم :

بازکَش یک دَم عِنان ای تُرکِ شهرآشوبِ من
تا ز اشک و چهره راهت پُر زر و گوهر کنم

من که از یاقوت و لَعلِ اشک دارم گنج‌ها
کِی نظر در فیضِ خورشیدِ بلنداختر کنم

چون صبا مجموعهٔ گل را به آبِ لطف شست
کج دلم خوان، گر نظر بر صفحهٔ دفتر کنم

ذکر ویژگی هایی که یاقوت را اینگونه در دل مردم عزیز ما نشانده اند کار دشواری است اما به اختصار و با اجمال به دو ویژگی اشاره میکنیم .
سنگ جواهری یاقوت به لحاظ فیزیکی و ساختار مولوکولی دارای ویژگی بارزی به نام سختی بالا است . این سختی با بارز ترین ویژگی مردان این سرزمین که به سرسخت بودن شهره بودند و هستند ، سنخیتی عمیقی و ناگسستنی دارد . این استواریِ مردانِ مرد در تاریخ این مرز و بوم همواره مورد حسادت ظالمان و مستکبران جهان بوده و هست اما ویژگی دیگری که مردان سرزمین عزیز ما دارند و آنهارا از ظالمان و مستکبران متمایز میکند زلالی و شفافیت است . مردانِ مرد این مرز و بوم اگرچه همواره در مقابل ظالمان ، باغیرت و سرسخت بوده اند اما در مقابل دوستان و محرومان و مظلومان به پاکی و زلالی شهره بوده و هستند . این پاکی و زلالی ویژگی مشترک دیگریست که یاقوت را با فرهنگ مردم سرزمین ما مانوس کرده است . یاقوت نیز توامان از این دو ویژگی برخوردار است . سرسختی در مقابل مشکلات و شفافیت در مقابل نگاه پر مهر دوستان .

معادن سنگ گرانبهای یاقوت در مناطق و کشور های زیادی یافت میشود اما مهم ترین آنها را باید کشور های افریقایی ، افغانستان و ایران عزیز دانست .

سنگ دُرّ

یکی دیگر از پرطرفدار ترین سنگ های جواهری در میان مردم عزیز میهن ما سنگ زیبای دُرّ یا کوارتز بیرنگ است . کوارتز یکی از کانی هاییست که بیشترین فراوانی را در بین کانی ها دارد اما کوارتز هایی که در منطقه ی ما یعنی ایران و کشور های همسایه تشکیل شده با تمام کوارتز ها متفاوت است . در این میان امّا ، درّ نجف رنگ و طبع دیگری دارد .
دُرّ نجف علاوه بر رنگ و طبع منحصر به فردی که دارد و همچنین فارغ از سفارش هایی که از حضرات معصومین درباره ی استفاده از ان به ما رسیده یک ویژگی مهم دیگر هم دارد . امروزه یکی از پرچم های اختصاصی محبین امیرالمومنین علیه السلام ، در دست داشتن انگشتر درّ نجف است .

چرا غربی ها سنگ های جواهری ما را دوست ندارند ؟

شاید بپرسید چرا الماس ، مروارید ، کنزانایت و موزانایت را جزو سنگ های جواهری نام نمیبریم ؟ در حالی که در فرهنگ غربی این سنگ ها را سنگ های جواهری میدانند . پاسخ این سوال را باید در مقایسه ی دو فرهنگ ایرانی اسلامی و فرهنگ مادی گرایی غربی جست و جو کرد . در فرهنگ منحط غربی معیار ارزش گذاری یک کالا ، میزان عرضه و تقاضاست . آنها تمایل دارند نسبت به انسان های هم نوع خود برتری داشته باشند و دیگران را به خدمت بگیرند . پس برای نیل به این هدف کالایی را ارزشمند میدانند که بدلیل محدودیت ، دیگران قادر به خرید آن نیستند . این فرهنگ ، درست نقطه ی مقابل فرهنگ ماست . در فرهنگ ایرانی اسلامی ، هنر معیار و محور اصلی ارزشگذاری است خواه بر روی الماس باشد و خواه بر روی سنگ مرمر … . بگذریم …

 

معرفی انواع اذکار و هنر حکاکی

حکاکی عبارات و یا نقش های برجسته بر روی سنگ های زینتی هنری اصیل ، قدیمی و پیشرفته است که بحمدلله امروزه نیز رونق قابل ملاحظه ای دارد . در این هنر ، عبارات مورد نظر ابتدا توسط اساتید خوش نویس طراحی شده و سپس توسط استاد حکاکی روی سنگ جواهری ، کنده کاری میشود .
حکاکی عبارات مقدس بر روی نگین های تزیینی ، علاوه بر آثار وضعی و تکوینی ، آثاری مثل یادآوری و متذکر شدن های پی در پی را هم به همراه دارد . بعنوان مثال شرایطی را تصور کنید که تنها راه نجات انسان توکل به یگانه قدرت بی همتاست ، اما غفلت ممکن است انسان را مایوس کند یا به بی راهه بکشاند . در چنین شرایطی ، به دست داشتن انگشتری که عبارت مقدس ( اَمِنَ المتوکلون ) به معنای ( توکل کنندگان در امانند ) ، میتواند غفلت از پروردگار را از قلب انسان بزداید و انسان را از پرتگاه فراموشی پروردگار نجات دهد .
گروه فرهنگی و فروشگاه جواهرسرا ، اذکار حکاکی شده بر روی نگین ها را به حکاکی اذکار توحیدی ، حکاکی آیات قرآن مجید ، حکاکی اسامی مبارک ائمه معصومین علیهم السلام ، حکاکی اشعار فارسی و عربی و … تقسیم کرده است و در اختیار عزیزان قرار داده است .
کافیست کمی در فروشگاه جواهرسرا قدم بزنید و وقت بگذرانید .

 

هنر ساخت رکاب دست ساز

همانطور که میدانید و قبلا توضیح دادیم ، در فروشگاه جواهرسرا همه رکاب ها دست ساز هستند و ما اصولا رکاب های غیر دست ساز و یا محصولات اصطلاحا بُنجُل نداریم . رکاب انگشتر هایی که در جواهرسرا عرضه میشود و یا رکاب هایی که پس از دریافت سفارش ساخت برای مشتری عزیز ساخته میشود ، بدون استثناء دست ساز هستند و خواهند بود .
رکاب های دست ساز برخلاف رکاب های ریختگی ، بصورت اختصاصی برای نگین ساخته میشوند . در حالی که رکاب های ریختگی بصورت سری سازی تولید می شوند و سپس با توجه به سایز نگین ‌، نگین را بر روی خود جای میدهند .
هنر رکابسازی اگر چه تاریخ و قدمت زیادی دارد اما بدون تردید در سال های اخیر تحولات بسیاری را تجربه کرده و به پیشرفت های چشمگیری دست یافته است . امروزه رکاب های انگشتر نقره دست ساز ، در مدل های غیر قابل شمارش تولید و عرضه میشوند اما در یک نگاه کلی میتوان آنها را به دو مدل اصلی تقسیم کرد . مدل های صفوی و مدل های فیلی .
رکاب های مدل صفوی و رکاب های مدل فیلی را در فروشگاه جواهرسرا مشاهده فرمایید .

 

نظر خود را بنویسید

با ما همراه باشید

با عضویت در خبرنامه جواهرسرا از تخفیفات و اخبار جدید ترین محصولات مطلع شوید
ثبت شماره همراه
ما در جواهرسرا ، هُنر عرضه میکنیم
close-link