بهترین رکاب ساز انگشتر ایران

بهترین رکاب ساز انگشتر ایران

بهترین رکاب ساز انگشتر ایران کیست؟ این سوال بسیاری از علاقه مندان به هنر و فنّ انگشتر سازی سنتی است که ارائه ی پاسخی قاطع به آن بسیار چالش برانگیز و احتمالا پرتنش خواهد بود . مسلماََ نمیتوان بدون در نظر گرفتن تعصّبات به این سوال پاسخ قاطع داد چرا که هنر رکاب سازی با صنایعی مانند صنعت طلاسازی و یا صنعت تولید هر محصول زیبایی که بصورت صنعتی و با تیراژ بالا ساخته و راهی بازار میشود تفاوت های ریشه ای و اساسی دارد .

به این نکته ، خوب توجه کنید . گاهی شرکت های طراحی و ساخت محصولاتی مانند طلا یا انگشتر های ماشینی ساخته شده از آلیاژ تیتانیوم و سایز فلزات به دلیل تلفیق ظرافت ، کیفیت و طراحی زیبا به شهرت میرسند و اصطلاحا تبدیل به برندی معروف میشوند و کیفیت محصولاتشان نیز به حدی متمایز از رقبایشان میرسد . کیفیت ساخت این محصولات در گذر زمان بهتر میشود یا لااقل در همان سطح ثابت میماند اما به هر صورت ، در اثر مرور زمان دچار افت کیفیت یا پسرفت نخواهند شد .

این گونه ساخت محصول در واقع با نرم افزار های کامپیوتری طراحی میشود و بصورت ماشینی و بدون دخالت دست ساخته میشود . طوری که اگر صد انگشتر طلا یا تیتانیوم از یک کارخانه یا برند خریداری شود ، هیچ یک با دیگری کوچکترین تفاوتی ندارند و البته ممکن است هیچ یک نیز هیچگونه ضعف و نقصی نداشته باشند . همچنین ممکن است یک نقص در همگی مشترک باشد . بنا بر این محصولات ماشینی را نمیتوان با محصولات دست ساز و صنایع دستی مقایسه کرد .

هنر صنایع دستی یا به طور اخص انگشتر دست ساز اساسا اینگونه نیست . چرا که در طراحی و ساخت به شیوه ی صنعتی تنها یک بار هنر طراحی بکار گرفته میشود و محصولات در واقع بصورت کپی برداری از آن الگو بصورت صنعتی ساخته میشوند .

اما در هنر صنایع دستی و محصولات دست ساز ، هر محصول ، فارغ از سایر محصولات تولید شده توسط استاد سازنده ، محصول هنرنمایی و خرج ساعت ها هنر برای همان محصول است .

گاهی یک رکاب ساز ماهر که شهرت فراوانی کسب کرده است ، انگشتری میسازد که در آثار ملی ثبت میشود و قیمت گذاشتن بر روی آن غیر ممکن میشود . گاهی هم همان رکاب ساز رکابی میسازد که به چشم کارشناسان بی ارزش می آید و دارای نقایص بسیاری نسبت به سایر رکاب های تولید شده توسط ایشان است . اگر چه در این موارد عموما خریداران یا دلال ها و بعضا کارشناسان ، قبل از توجه به کیفیت محصول ، به نام و شهرت نام سازنده توجه دارند .

گذشته از آن باید توجه داشت که در هنر انگشتر سازی و رکاب سازی ، اصولا رکاب ، مدل ها و دسته بندی های مختلفی دارد که نمره ی هیچ رکاب سازی در ساخت همه ی آن مدل ها ، نمره ی بیست نیست . مثلا استادِ انگشتر سازی که در ساخت رکاب صفوی (مدل صفوی) به سبک برگ چسبان بهترین رکاب ساز است شاید در ساخت رکاب فیلی بهترین نباشد .

شاید استاد استاد صاحب سبکی که در ساخت رکاب های فدیوم فیلی شهرت دارد تا به حال هیچ وقت رکاب مدل صفوی نساخته باشند … . شاید در ذهن عموم انگشتر باز ها استاد فلانی بهترین رکاب ساز در زمینه ی ساخت رکاب فیلی ساده هستند اما در مقایسه ی گوارسه های رکاب فیلی ساخته شده توسط ایشان با گوارسه های رکاب فیلی ساخته شده توسط استاد عزیزی که سابقه و تجربه ی چندانی هم در این صنعت ندارد ، نتوان براحتی انگشتر برتر را تشخیص داد … .

مسائل و مشکلات اینچنینی کمی قضاوت را برای تشخیص بهترین رکاب ساز انگشتر ایران دشوار میسازد و ما ترجیح میدهیم به گونه ی دیگری به مسئله نگاه کنیم .

گروه انگشتر سازی جواهرسرا ضمن شناسایی و عقد قرارداد با اساتید برتر انگشتر سازی در دسته بندی ها و هنر های گوناگون این فنّ تلاش میکند تا سفارش های گوناگون را بر اساس بهترین عملکرد به بهترین سازنده بسپارد .
همچنین ما تلاش کردیم با جمع آوری مجموعه ای از بهترین آثار اساتید مختلف و ارائه این محصولات خدمت متفاوتی را خدمت عزیزان ارائه دهیم .

از شما هنردوست گرامی دعوت میکنیم تا با مشاهده ی کلکسیون انگشتر های دست ساز جواهرسرا بهترین انگشتر ها را مشاهده کنید و خود به قضاوت بنشینید .

برای مشاهده ی فروشگاه جواهرسرا اینجا کلیک کنید

ضمن تشکر از وقتی که برای مطالعه این متن صرف کردید تقاضا میکنیم اگر مطلبی در این زمینه میدانید ما را در کامل تر کردن این مقاله یاری رسانید …

نظرات (8)

ساعت ساز

درود
اینکه نوشته اید: « استاد محمدجواد جدی تا بحال هیچ رکاب صفوی نساخته اند» سخن درستی نیست.نخست آنکه هیچ انسان عصر حاضر نمی تواند به گذشته برگردد و در عصری طی شده خالق اثری گردد، چگونه می تواند فردی در دوره قاجار یا صفوی یا ساسانی کاری کند، ثانیا اگر مقصودتان مدل صفوی باشد، باید پرسید آیا شما همه کارهای ایسان را دیده اید؟ که به این سخن رسیده اید؟ آیا از مطلعان و علاقه مندان هنر ایشان تحقیق کافی داشته اید؟ یا به اطلاعات ناقص متکی شده اید؟ با پوزش

    سلام و عرض ادب
    با تشکر از تذکر بجا و منصفانه ی حضرت عالی .
    متن اصلاح شد

    ارادتمند

کاسب

سلام
خیلی جالب بود . ممنون
تا حالا دقت نکرده بودم به این که نام استاد صاحب به قول شما برند نباید مبنای قیمت گذاری باشه .
سپتس

    عرض سلام و تقدیم احترام

    زنده باشید بزرگوار

    ارادت

رضا علیپور

بالاخره چی ؟ چیشد اخرسر ؟ بالاخره بهترین رکاب ساز کیه ؟

    خلاصه ی مطالب این بود که باید محصولات رو نسبت به هم مقایسه کرد . نمیشه قاطعانه گفت فلان انگشتر ساز از همه انگشتر ساز ها بهتره .
    ارادت

سلمان

خیلی جالب بود ممنون از زحماتتون

ناصر

سلام بی شک استاد مرحوم حاج حسین جدی بهترین رکای ساز دنیا میباشد چون همه مدلها رو ساخته بیش از حدود ۲۰۰ مدل ساخته درود بر او و شما عزیزان

نظر خود را بنویسید

با ما همراه باشید

با عضویت در خبرنامه جواهرسرا از تخفیفات و اخبار جدید ترین محصولات مطلع شوید
ثبت شماره همراه
ما در جواهرسرا ، هُنر عرضه میکنیم
close-link